Trendovi u obrazovnoj tehnologiji

HotorNot2

Za prvi dan nove godine  o trendovima iz članka  The 10 Biggest Trends in Ed Tech:

Na kraju godine novinari  obrazovnog časopisa T.H.E. Journal  pozovu obrazovne stručnjake da daju svoje gledište o trendovima koji su obilježili tekuću godinu i pokušaju predvidjeti hoće li ti trendovi u nadolazećoj godini biti “vrući” (HOT), “mlaki” (LUKEWARM) ili će pak izgubiti “moć” (LOSING STEAM).

Čitajući taj članak osjećala sam se kao da živim u nekom paralelnom svemiru. U Hrvatskoj, oni koji kroje obrazovnu politiku nikad nisu ni čuli za ove trendove – sigurna sam u to 100%, ispravite me ako griješim (bilo bi mi drago da griješim), a kamoli da bi razmišljali o implementaciji istih u naše škole.

Što je HOT prema američkim stručnjacima:

1) BYOD – Bring Your Own Device -apsolutni broj jedan, apsolutni HIT i apsolutno HOT.  “Donesi svoj uređaj” kod nas jednostavno ne može zaživjeti, ako ni zbog čega onda zbog toga što nemamo wifi u školama. (Kod nas upravo sad uvode žičani internet.(!) To što neki imaju, a neki nemaju uređaje nije samo problem kod nas već i u američkim školama, ali se pokušavaju naći načini kako da se taj problem riješi. Naglasak je na tome da je uređaj pravo svakog učenika, kao što je nekada bilo pravo svakog učenika da ima udžbenik. (!)

2) DRUŠTVENI MEDIJI  –  moćan alat za učenje i za podršku učenju, za razvoj komunikacijskih i suradničkih vještina, za autentično učenje, ali i za stručno usavršavanje nas nastavnika. Društveni mediji kod nas na žalost još uvijek predstavljaju sinonim za gubljenje vremena.

3)  iPAD – u Americi je naglasak na iPADima. Školski distrikti (nešto kao naši gradski uredi za obrazovanje) kupuju ih za sve učenike i nastavnike na svom području- npr. LAUSD – Los Angeles Unified District koji okuplja više od 1000 škola, ljetos je kupio iPADe za sve svoje učenike i nastavnike i sad se susreću s brojnim nedostacim i problemima koje nisu očekivali, ali na tome se uči, zar ne? Mi poučavamo u doba velikih tehnoloških promjena u kakvom još nikad nismo živjeli pa je onda i logično da eksperimentiramo kako bismo saznali što je dobro i pozitivno, a što nije. Ja bih dodala da u ovu skupinu spadaju svi tableti, ne samo iPADi.

4) ANALITIKA UČENJA – važnost standardiziranog testiranja nameće potrebu za prikupljanjem, mjerenjem i analiziranjem podataka o učenju i znanju.

Slijedi LUKEWARM prema američkim stručnjacima:

1) DIGITALNE ZNAČKE – za dodatni poticaj, za motivaciju, za učenje – formalno i neformalno ili za gemifikaciju učenja možda. Kod nas to nikad nije zaživjelo, tko zna hoće li ikad.

2) OER – Open Educational Resources (besplatni obrazovni sadržaji) koji prema nekim stručnjacima postaju sastavni dio kombinirane nastave , ali kojih ima toliko mnogo da se nastavnici često izgube u tom moru svakojakih, ponekad  pedagoško-upitnih materijala. Sonja i ja smo pokrenule  Moju maturu – jedan od prvih OER portala u HR još davne 2009. Bio je to tada zaista HOT topic.

3) LMS – Learning Managment System – npr. Moodle, Schoology, Edmodo unatoč tome što nisu HOT i dalje će nastaviti biti temelj mobilnom i kombiniranom učenju, obrnutoj učionici, suradničkom radu i dijeljenju sadržaja.

4) EDUKATIVNE IGRE – iako stručnjaci smatraju da igre imaju veliki potencijal u nastavi, ipak je potrebno napraviti temeljito istraživanje o tome kako igre mogu unaprijediti učenje.

Što gubi moć (LOSING STEAM) prema američkim stručnjacima:

1) DESKTOP RAČUNALA – mobilni uređaji preuzimaju glavnu ulogu jer omogućuju personalizirano učenje, interakciju, fleksibilnost i učenje svudgje i stalno. Znam da se Sonja neće složiti. Ja sam pak veliki zagovornik mobilnih uređaja, pogotovo nakon upotrebe tih malih uređaja u nastavi u ovih pola godine. Kad bih smjela, kompletno bih izbacila udžbenike, dala svakom učeniku tablet, provodila kombinirano učenje i vjerujem da bi rezultati bili značajno bolji.

2) E-PORTFOLIO – iako ima sjajne potencijale da pokaže učenikove vještine i kompetencije, nikad nije zaživio zbog prevelikog inzistiranja na  standardiziranim testovima i prevelike važnosti ocjena koji su ključni indikator učenikovog znanja.

I na kraju bonus pitanje o operativnim sustavima  što je HOT, a što nije:

Windows – LOSING STEAM  (ne samo da je za ozbiljno izgubio svoju nekadašnju moć, nego većinu korisnika to uopće ne brine)
OS X – LUKEWARM
iOS – HOT
Android – HOT

tablets

By Arjana Blazic Posted in Web 2.0

2 comments on “Trendovi u obrazovnoj tehnologiji

  1. Sjajno, Arjana! Slažem se sa Vama u vezi ukidanja udžbenika!
    U “bonus pitanje o operativnim sustavima” dodala bih da Linux OS osvaja sve više laptopa! 🙂

Leave a comment