SAMR model

Kao i mnogi od vas, i ja u svom razredu često, kad god mogu, upotrebljavam nove tehnologije i to već nekoliko godina. Moram priznati da sam na početku moje priče o web 2.0 alatima, često puta tehnologiju upotrebljavala samo zbog tehnologije i čim bih spazila neki zgodan web alat, odmah bih ga isprobala s učenicima. S vremenom sam taj stav promijenila i umjesto toga  nastojala tehnologiju koristiti samo kao podršku za učenje kako bi  učenici razvili sve one vještine o kojima često pišem ili o kojima držim predavanja ili radionice.

Upravo taj prijelaz od tehnologije koja služi kao nadomjestak tradicionalnim načinima poučavanja pa do tehnologije koja služi kao podrška samostalnom, angažiranom učenju sadržan je u modelu SAMR.

SAMR model označava razine upotrebe tehnologije u nastavi, a stvorio ga je prof. dr. Ruben Puentudura kako bi nastavnici poboljšali upotrebu tehnologije u svom radu, kako bi mogli kreirati, razviti i integrirati nove tehnologije u nastavni proces i procijeniti efikasnost upotrebe tehnolgije.

SAMR je kratica za Substitution = Nadomjestak,zamjena/ Augmentation = Povećanje / Modification = Preoblikovanje / Redefinition = Redefiniranje. = NPPR (Ili da ipak ostane ista kratica – supstitucija, augmentacija, modifikacija, redefinicija.)

Na internetu možete naći bezbroj stranica, članaka, grafikona, primjera itd. o SAMR-u, a među njima i ovaj autora prof. dr. Puentudure:

samr-model-graphic

Prve dvije faze označavaju unaprjeđenje/obogaćivanje/jačanje nastavnog procesa pomoću tehnologije (enhancement):

1) Supstitucija – tehnologija se koristi za izvršenje zadatka koji međutim može jednako biti izveden i bez tehnologije – npr. učenici rješavaju isprinitani radni listić, koriste Google Earth kao atlas, digitalnu enciklopediju kao knjigu ili tekst procesor kao pisaći stroj.

2) Augmentacija – tehnologija se koristi za izvršenje zadatka koji se inače ne bi mogao brzo i efikasno napraviti na tradicionalan način – npr. učenici rješavaju online kviz s automatskom povratnom informacijom, koriste ravnala na Google Earth aplikaciji da izračunaju udaljenost između dva grada,  ili pak koriste osnovne funkcije tekst procesora poput kopiraj/zalijepi/provjeri pravopis.

Tek nakon druge faze dolazi do transformacije nastavnog procesa – tehnologija se upotrebljava na do sada nezamislive načine, a u centru procesa je učenik, a ne nastavnik. (transformation)

3) Modifikacija – tehnologija otvara nove mogućnosti za učenje – npr. nakon što napišu esej, učenici ga snime i prezentiraju publici (npr. roditeljima ili ostalim nastavnicima i učenicima), učenici izrađuju digitalni poster ili proučavaju razne lokacije na Google earth uz pomoć različitih ugrađenih opcija.

4) Redefinicija – tehnologija omogućuje kreiranje novih zadataka koji su bez tehnologije nezamislivi i nemogući – npr. učenici snimaju dokumentarni film za koji sami traže izvore informacija, izrađuju digitalne knjige, stvaraju interaktivne multimedijalne radove  ili kreiraju i objavljuju turističke vodiče za lokacije na Google Earth.

Ja bih rekla da sam sad negdje na trećoj fazi, ponekad s elementima četvrte faze, ali ponekad i s elementima druge. Gdje ste vi?

Advertisements

5 comments on “SAMR model

    • U pravu si – zapravo prelazak nije ravan, gladak ni jednostavan i stalno se zapravo vraćamo, pa idemo opet korak dalje, pa eksperimentiramo pa nešto promijenimo, poboljšamo, a ponegdje se vratimo na staro kad vidimo da nešto ne funkcionira.

      No mislim da to nije toliko važno, koliko je važno da smo osvijestili što zapravo hoćemo od te tehnologije – a to mislim da obje jesmo, samo sad treba pronaći pravi put – al znaš, idemo tamo gdje još nitko kročio nije – pa ni ne možemo znati jel to dobro ili nije.

    • Hvala draga Sonja! Baš ste me ugodno iznenadile vas dvije – nisam ni twitala ni fejsbukala ovaj post, a evo već komentara 🙂 Hvala vam, super ste 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s