Škola 3.0 u domaćem kontekstu

Škola 3.0 sama po sebi podrazumijeva dostupnost svih onih karakteristika sadržanih u školi 2:0 – istraživačko učenje, suradnja s vršnjacima iz cijelog svijeta, vidoekonferencije, blogovi, wikiji, društvene mreže i sl.  Na to se zapravo sasvim logično nadovezuje 3:0  – učenje nije više hijerarhijsko već horizontalno.  Učenici kombiniraju i preuređuju  prethodno naučeno znanje i znanje drugih u nešto sasvim novo i u drugačijem kontekstu, stvaraju novo znanje bez straha od neuspjeha i dijele ga. Naglasak je ne na tome što znaju nego što mogu napraviti s tim znanjem koje posjeduju.  Naglasak je na inventivnosti. Surađuju na svim razinama, imaju pristup informacijama i ljudima svugdje i stalno. Uče izvan propisanog kurikuluma – i zbog toga što je pristup informacijama neograničen  kurikulum je  internet.   Tehnologija je apsolutno prisutna, ali  je “nevidljiva” i koristi se svrhovito i intuitivno.

E sad – kako da tehnologija bude prisutna kad je većina naših škola gotovo ni ne posjeduje? (No, iako sam velika pobornica tehnologije u nastavi, sasvim dobro znam da upotreba tehnologije nije garancija niti ključ uspjeha učenika. Ono što je ključ su “soft skills” – osobne – emocionalne vještine koje nisu mjerljive i koje (još) ne znamo kako vrednovati (rješavanje problema, timski rad, pregovaranje, empatija i sl.) – a za njihov razvoj nam ne treba tehnolgija.)

Dakle pitanje je kako uvesti 3:0 u  školu bez kompjutera i bez interneta.

Primjer iz moje nastave – jedna od lekcija u udžbeniku iz njemačkog za III. razred je o Mozartu – tekst je suhoparan, dosadan i uopće  ne pobuđuje na istraživanje.  Umjesto toga mogla bih učenike tražiti da otkrivaju informacije o Mozartu onako kako to njima odgovara. Pri tome format njihovog konačnog rada nije bitan, tj. prepuštam njima da o tome donesu odluku.  Resursi koji im stoje na raspolaganju su knjige i enciklopedije iz knjižnice, CD-i i glazbeni insturmenti, zemljopisne karte, ali i profesori drugih predmeta, njihovi vršnjaci u razredu ili van njega ili neke druge odrasle osobe s kojima mogu doći u kontakt. Istraživanje nije ograničeno na jedan školski sat – već na onoliko vremena koliko im je potrebno (!). Učenje se odvija izvan škole također – kod kuće, u kafiću, u kinu, na mobitelu – a zašto ne i na internetu ako ga već kod kuće imaju.

S druge strane, ako već učenicima prepuštam odluku o tome kako će učiti, zašto ne bi mogli i sami odlučiti što će učiti. Neka tema bude npr. klasična glazba – a oni će odlučiti koji će apekt ove široke teme pokriti.

Sad kad ovo pišem već vidim ograničenja koja mi nameće škola 1:0, a  kojima se nekako moram, malo po malo, oduprijeti.

Ako na Mozarta potrošim 4 sata umjesto predviđenog jednog sata – kako ću nadoknaditi ostalo? Odgovor:  moram promijeniti mentalni sklop  kad se radi o pristupu učenju i poučavanju. Moram se pitati što je bitno za učenje? Jesu li to propisani sati i suhoparne lekcije koje će učenici naučiti napamet i zaboraviti do slijedećeg tjedna ili nastojim da nauče, primjene i recikliraju naučeno?

Ako učenici sami odlučuju o svom učenju, u učionici vlada kaos, a ja gubim autoritet. – Odgovor:  Učenje je kaotično – apsolutna tišina u razredu ne mora značiti da se zaista i uči, dok žamor  označava da učenici aktivno sudjeluju u procesu učenja i zaista uče. Pri tom ja ne gubim autoritet, ja samo predajem kontrolu nad učenjem svojim učenicima i oni su toga svjesni.  To je cilj, zar ne? Autnomno i samoregulirano učenje i učenikova samousmjerenost i metakognitivnost.

kids-nature

Advertisements

One comment on “Škola 3.0 u domaćem kontekstu

  1. Pingback: Зашто је блог један од најпопуларнијих Веб 2.0 алата у образовању? | Блог o настави

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s