Sketchnoting – Vizualne bilješke

S vizualnim bilješkama  (možda postoji neki bolji prijevod za eng. naziv sketchnoting?) sam se prvi put susrela na Teachmeetu BETT 2013. Oduševili su me tada ti mladi umjetnici načinom na koji su zabilježili ideje, projekte, iskustva i prijedloge brojnih nastavnika sudionika Teachmeeta. Pomislila sam tada, kad bih i ja znala tako crtati i ja bih radila ovako divne bilješke. Ali budući da ne znam crtati nisam to ni pokušala.

Slijedeće je godine, dok sam držala webinar o našoj učionici budućnosti za European Schoolnet, Matthew Mobbs – @mjmobbs, jedan od sudionika, izradio digitalne vizualne bilješke inspiriran mojim predavanjem:

IMG_3065

Njegov rad me potaknuo da skinem nekoliko besplatnih aplikacija koje će mi omogućiti da i ja radim ovakve lijepe vizualne bilješke, iako ne znam crtati. Aplikacije sam skinula, ali hrabrost za crtanje i dalje je čučala  zatomljena negdje duboko sve do prije nekoliko tjedana kad sam sudjelovala na odličnom, inspirativnom i motivirajućem webinaru Sylvije Duckworth u sklopu konferencije 3o goals challenge .

I tako sam počela crtati – tj. vizualno sam predočila i sažela jednu meni dragu publikaciju koju sam nedavno pročitala  – Inspiring a Generation to Create  i na čijem sam predstavljanju imala prilike i osobno sudjelovati ovog proljeća. Publikaciju je izdao Center for Childhood Creativity iz San Francisca, a smatram da je vrlo korisna za nastavnike jer donosi niz praktičnih aktivnosti za razvijanje kreativnosti i kreativnog mišljenja kod djece.

Creativity sketchnote

Ovu bilješku – crtež (sketchnote)  napravila sam pomoću besplatne Adobe Draw aplikacije za iPad. Koristila sam olovku koju sam ranije vrlo jeftino kupila na ebayu (mislim da je cijena bila par dolara za nekoliko olovčica, nisu naravno kvalitetne kao one skuplje, ali bila mi je sasvim dobra). Crtala sam tjednima, brisala, mijenjala, započinjala iznova, dorađivala,  ponekad satima bez prestanka, potpuno udubljena ne samo u crtanje nego i u publikaciju koju sam čitala od prve do zadnje korice nekoliko puta kako bih mogla vizualno prikazati najvažnije ideje autora publikacije.

Sketchnotecollage

I naravno, pritom sam puno naučila ne samo o tome kako poticati kreativnost kod učenika nego i o  izradi vizualnih bilježaka koje namjeravam primijeniti u svojoj nastavi.

Za izradu vizualnih bilješki  nije  potrebna tehnologija, dovoljna je bilježnica i olovka ili bojice. Nije potrebno “znati” crtati, jer vizualne bilješke su puno više od crtanja. Učenici razvijaju sposobnosti kreativnog i kritičkog mišljenja i to na najvišim razinama učenja prema Bloomu. Da bi vizualno prikazali i izradili sadržaj jedne lekcije ili nastavnog sata, učenici moraju analizirati, sintetizirati i procijeniti informaciju koju žele prikazati. Zato sketchnoting ima sve više pobornika među nastavnicima. Ovdje je nekoliko primjera koje je na webinaru spomenula Sylvia, a svakako pogledajte i njene sketchnotes na Flickeru.

Rachel Smith – Drawing in class
Karen Bosch – 4. razred, 6. razred, Sketchnoting u različitim predmetima
Royan Lee – How I teach sketchnotingSketchnoting Images

Što mislite o vizualnim bilješkama i njihovoj primjeni u nastavi?

Leave a Reply

